Frågor och Svar

Copyright © Elisabeth Söderström

 

2008-12-22

Fråga

Kan vem som helst använda Homeopathuset vitaminer och

mineraler?

 

Svar

Ja, du kan utan risk använda våra vitamin– och mineralprodukter i förebyggande och egenvårdssyfte.

 

 

OBS!

Om du redan behandlas för någon sjukdom, tala alltid med din läkare innan du påbörjar en homeopatisk behandling eller vitamin– och mineralbehandling.

Låt oss  ta ett exempel: Vi kan likna kroppen vid en bil. Vissa saker på den kan du göra själv, t ex tanka och byta olja, kanske även byta tändstift.

 

 

Att tillföra kroppen näringstillskott är som att tanka bilen med  rätt bränsle. Lite egenvård uppmanas vi ju till även från den traditionella vården.

 

 

Känner du att du behöver hjälp är du välkommen att ringa och beställa tid för en kontroll (besiktning) hos oss.

Fråga

Finns det några vetenskapliga belägg för att era håranalyser stämmer?

 

Svar

Naturligtvis så har våra håranalyser blivit ifrågasatta genom åren. Man säger ju att det inte går att få fram annan information från håret än den genetiska bilden, vissa dermatologiska sjukdomar och om man varit i kontakt med toxiska metaller eller läkemedel.

 

Vi är väl medvetna om att den traditionella medicinen inte känner till att det går att få annan information från hår än det som ovan nämnts. På det kan vi bara svara att det har vi aldrig märkt, och inte våra kunder heller och det har varit många under de 30 år vi har utfört analyserna. Tvärtom så har våra kunder upprepade gånger talat om för oss att svaret på analysen har varit mycket precis och klart visat symptombilden och orsaken till densamma.

 

Men vi säger aldrig att vår service på något sätt skulle ersätta läkarvård eller allopatisk medicin. Tvärtom, har nästan alla våra kunder har redan sökt den hjälpen, de har blivit undersökta efter konstens alla regler och blivit medicinerade. Orsaken till att de sedan söker vår hjälp är att undersökning och behandling har inte givit önskat resultat.

Homeopathuset

 

för Friskvård och Egenvård

Fråga

Kan man äta för mycket vitaminer och mineraler?

 

Svar

Enligt en studie som publicerats i The Nutrition Journal har forskare fastställt att människor som använder kosttillskott dagligen visat sig vara friskare än de som inte åt några kosttillskott alls.

 

Risken att drabbas av diabetes, hjärt- och kärlsjukdomar var också lägre bland personer som intog kosttillskott dagligen.

Det här är första gången forskare har undersökt konsumenter som äter olika former av kosttillskott och resultaten är häpnadsväckande.

 

Tvärtemot vad man trodde angående biverkningar från överdosering såg forskarna att människor som intar kosttillskott dagligen i de flesta fall har mycket bra näringshalt uppmätt i kroppen.

 

Källa: The Nutrition Journal, 6: 30, 2007. 

 

 

Fråga

Kan det vara skadligt att ge barn kosttillskott?

 

Svar

Nej, tvärtom. Vi är förvånade över att så många föräldrar väljer att inte ge sina barn kosttillskott, men många tror att det är skadligt.

 

Skadligt däremot är att ge barnen lösgodis, Coca Cola, chips o.d. Vi har i dag en generation som växer upp på skräpmat.

 

Många föräldrar är mycket noga med att själva ta sina kosttillskott, och omegafettsyror men tänker inte på att barnen har lika  eller kanske till och med ännu större behov av ett balanserat kosttillskott .