Bra Kokbok

En bra kokbok kan vara värd att satsa på

Barnens Mat

Aktiva barn

Kostundersökning

Riksmaten Barn har gjort en kostundersökning på 4-åringar och barn i årskurs 2 och 5 för att veta hur barnens matvanor förändrats på grund av förändrat livsmedelsutbud. 

Man kunde konstatera att generellt sett så åt barnen för mycket socker, transfettsyror och salt. Den största sockerkällan var läsk, saft, godis, smaksatta mejeriprodukter, bullar, kakor och kex. Barnen åt i genomsnitt söta livsmedel 2-3 gånger per dag. Dessa ”livsmedel” utgjorde tillsammans de största källorna av tillsatt socker, fett och transfettsyror.

Mellan 17 och 23 procent av barnen var överviktiga varav ca 4 procent var feta.

Saltintaget hos barnen var på samma nivå som hos vuxna. 

 

Bra mat för barn som KAN äta lite av varje

  • Potatismos tillagad av ekologisk kokt potatis med gammaldags ohomogeniserad fet mjölk och riktigt smör.
  • Fet korv med mycket kött i. Var uppmärksam på att korven inte innehåller potatisflingor, stärkelse, dextros och mjöl.
  • Fullkornsris som kokas ca 40 minuter.
  • Havregrynsgröt med lång koktid serverad med gammaldags ohomogeniserad fet mjölk.
  • Bröd av dinkel, rågmjöl och surdeg.
  • Svenska bär; blåbär, hallon lingon. Svensk frukt; Äpplen, plommon, päron, körsbär.
  • Ekologiskt kött och ägg.
  • Såser gjorda på grädde eller fet mjölk redd med dinkelmjöl.

 

Barn som INTE KAN äta lite av varje

Vissa av oss kan inte äta lite av varje, vissa av oss har genetiska anlag som gör oss benägen för diabetes, hjärndiabetes och övervikt.  Symptom som är lätta att känna igen är suget efter socker, t ex barnet äter inte bara en bulle utan rensar fatet, ständigt sugen på något att äta och då är det godis, kakor, läsk eller ”skräpmat” som gäller. Vad som sedan händer är att barnet blir överaktivt på grund av att blodsockerkurvan snabbt går upp  och barnet får en sockerkick. Nästa steg kommer ganska fort genom att blodsockret sjunker och det överaktiva barnet är nu både överaktivt och ilsket.

 

Vad skall barn äta som har fått det arvet?

För alla barn är det viktigt att vi föräldrar ger dem bra matvanor från början och speciellt för de barn som har anlag för hyperaktivitet och övervikt.

Lågkolhydratkost och en ökad mängd riktigt fett är en nödvändighet för dessa barn. De här barnen är i regel mycket känsliga för socker, mjölk och vetegluten vilket bör uteslutas ur kosten. Däremot kan vissa feta mjölkprodukter gå bra.

I kokboken LCHF för Familjen av Anna Hallén finns många bra tips och recept för barn, samt barn som lider av kolhydratöverkänslighet, överaktivitet och diabetes. Även kokboken LCHF för hela Familjen av Monique Forsberg finns många bra recept för barn från 6 månader och upp.

 

Källa: LCHF för Familjen och Riksmaten Barn.