Några Tips

Våra Ungdomar

Ungdomars mat och dryckesvanor

Kosten påverkar ju även tonåringen på samma sätt och med samma symptom som dom mindre barnen. Det är också väldigt lätt att man som ung fastnar i skräpmatsträsket. Det finns hur mycket som helst av skräpmat lättillägnligt och reklamen är förödande.  

Det finns inga enkla patentlösninger för att förbättra ungdomarnas kostvanor men vad man som förälder kan göra är att berätta vad som är bra och mindre bra mat och om kostvanor. Om vilka besvär skräpmaten och läsken ger, som t ex acne och allergier. All saklig information du kan ge får din tonåring nytta av senare i livet.

Övervikt är ett känsligt ämne och även här bör man förklara att det handlar om VAD han eller hon äter och inte MÄNGDEN i kalorier och motion. Berätta om hur man kan gå tillväga för att få bättre kostvanor. Som förälder ger man kraftfulla signaler till barnen.

Ungdomar som tränar, sportar eller idrottar tål oftast mer kolhydratrik kost än de ungdomar som är stillasittande. Fortfarande är det kolhydrater av god kvalitet som gäller. Många elitidrottare, som t ex Björn Ferry, äter lågkolhydratkost.

Det är oftast oundvikligt att tonåringen kommer att köpa läsk, godis, chips o.d. men det finns ju även bättre och sämre val här också.

Hellre:

  • juice eller läsk än energidryck
  • kolsyrat smaksatt vatten än juice eller läsk
  • naturella chips än smaksatta chips
  • salta nötter än chips
  • chocklad än lösgodis
  • ett helt paket skinka på mackan än smörgås med marmelad
  • hemgjord kakao med grädde och socker än O'boypulver 

I Monique Forslunds bok LCHF för hela familjen - Riktig mat ger nöjda barn kan du få många bra recept och tips på mat för tonåringen, både för dem som lever ett lugnare liv och de som är aktiva.

 

Källa: Monique Forslund; LCHF för hela familjen.